wE are NOT anti-government; wE are not parties’ fanatics. wE are the 3rd PARTY.

Tuesday, September 29, 2009

The Politician Servings again..completa version (Jaguh MutiaraHati Dia)

by { JP }

(Below article written in Malaysia National Language - Bahasa Melayu)
Lima ribu tahun selepas mahbub dan mahbubah, dua insan yang diciptakan Tuhan.Maka datanglah kumpulan mahluk hidup yang digelar Kangaroosen yang hampir menyerupai mahluk asing.

TARIKH = haribulan tak tentu, tahun 5008.
NEGARA = KANGAROOSIA
PUAK-PUAK = MACHAN; TONGYAN; YANDO
dan oORANG (betul yang digelar puak kecik keturunan orang primitif)

Menjelang masa selepas penyistiharan parlimen dibubarkan dan pilihraya baru yang ke-512 akan diakankan.

Datuk Si (datuk betul yang ada cucu dan nama keluarganya Si, Machan) yang baru dibebaskan atas tuduhan main belakang dan salahguna kuasa, bertegap buku lali sambil membebel “saya akan jadi PK kali ini”, “saya akan jadi PK”. (PK = President of Kangaroosia)

“Monyek, mari”
(Monyek = salah seorang jaguh hati (pembantu hebat) dia. Seorang Tongyan dengan nama betul beliau = Tauchu)
“ya? datuk Si”
“apa rancangan kamu yang sure-win untuk kali ini punya pilihanraya”
“(dah agak lah datuk Si akan tanyakan dia soalan ini)Datuk Si, saya rancangkan kita pergi menyerap golongan professional dan mahasiswa masuk jadi ahli. Dan ini kita sudah jalankan dengan tersusun. Untuk pilihanraya kali ini, saya calonkan mereka masuk tanding bagi peluang yang cerah.”

“Mahasiswa, professional?”, “Macam mana dengan sponsor-sponsor sumbangan kita, Taiko TianWang No-5, Kumpulan J & J, Mafia 1234, Pak Syiok-Lepak-Lempik-Jaguh, LookGau, SynAKarimugum?”

“Kenapa dengan mereka? Pastinya mereka akan sumbang lebih banyak duit untuk tumbangkan NUMO yang telah banyak skandal korupsi.”

“Mereka ada cadangkan calon-calon pilihan mereka jugak.”, “Jangan lupa pulak syarikat antarabangsa IMX, tulang besi parti kita dan Banker-banker lain pun ada cadangkan calon-calon mereka jugak.”

“Datuk Si punya maksud? Tak kan nak hidung ditarik ikut cakap kata mereka.”

“Monyek, periuk nasi engkau mahu kasi pecah ke? Ikut aje aku cakap.”, “Kasi seimbangkan bilangan calon ikut nisbah sumbangan mereka. Paham?”

“Ha?? (??ikut NISBAH?? – tertanya dalam hati)”, “oh…!Faham, datuk Si.”

“nanti-nanti datuk Si. Macam mana dengan XYZ Ltd; TenCo.Int Inc. dan Syarikat Lemang Bhd ?”
“Mereka ada mintak kau letak calon tak?”

“Tak, datuk Si. Tapi nak tanya mereka tak?”

“Kau ni memang lurus. Badan dah kurus (badan kurus sebab masuk banyak lokap kerana kaulah), orang lagi lurus, BODOH!”, “Tak mintak, diorang bodoh, lurus macam kau. Tak mintak, kita buat diam-diam lah. Paham?”

“oh. Faham, datuk Si.”


Sejurus melangkah keluar dari bilik datuk Si,
“Eh-Eh!” (ini bukan panggil Tauchu, tapi nama seorang lagi jaguh hati dia – Eh-Eh memang namanya. Berketurunan sesama datuk Si - puak Machan)
Nampaknya Eh-Eh ini duduk merenung saja dekat luar tamu dan membuka langkah basar pantas mengidap ke dalam bilik datuk Si selepas kedengaran dipanggilkan.

“Salam, datuk Si”
“Salam. Eh-Eh. Kau pergi bantu Tauchu uruskan calon-calon pilihanraya kali ini.’

“Bantu monyek tu?”

“ya. Aku dah arahkan dia siapkan candidate list. Tapi aku takut dia tak seimbang. Badan lulus sudah tak seimbang; lagi dia puak Tongyan. Kau pergi INTAI-lah dan cucuk pandangan bantah kamu kalau ada yang tak kena.”
(Memamg hebat datuk Si ini, arahan sudah kasi, tak senang; nak suruh orang lain intai lagi. Lagi hebat dengan misi-misi tersembunyinya yang sentisa mengelakkan tangan-tangan jaguh hati dia bercampur-rapat gaul atau kadang-kala datuk Si ni akan segaja mempupuk rasa dendam bermusuhan sesama jaguh-jaguh hati dia. Takut pulak mereka tu bergabung menyepak dia ke?)
“baik, datuk Si. I tahu apa nak buat.”

Beberapa hari selepas penyiapan Tauchu,
“Candidate list sudah siap, datuk Si”
“um..ok. Meeting room. Panggil Eh-Eh masuk sekali”

“Kawasan ini doktor ini, kawasan ini untuk anak peniaga ni, berkelulusan mahasiswa, kawasan ini untuk dentist. Ini pulak untuk jagug-jaguh bekas NUMO yang disanjungi tinggi dalam kawasan mereka masiang-masing.”

“Mana yang untuk aku dah cakap punya calon tu?”

“Nanti, datuk Si.”

“Nah ….sini bagi share - calon terbaik dipilih di antara orang Taiko TianWang No-5 dengan orang Mafia 1234, sini bagi share antara orang Pak Syiok-Lepak-Lempik-Jaguh dengan orang LookGau, sini bagi share antara orang Kumpulan J & J dengan orang SynAKarimugum. Dan kawasan bandar ini untuk IMX punya calon; ini pulak untuk banker-bankers dan anak kamu sini.”


“Apa ni share-SHARE?!!”, “MACAM MANA SHARE!!?!!”, “Kau bukan saja lurus, gila agaknya. e-mak engkau.”


Sambil datuk Si memaki Tauchu, mata datuk Si tajam menengok Eh-Eh yang telah disuruhnya untuk bereskan hal calon ini dengan Tauchu.

“Saya ada bantah, datuk Si; tapi monyek ni tegas.”

“Kepala otak kamu duwa orang ni”, “Dengar sini! Saya nak sini bagi orang Taiko TianWang No-5; sini bagi orang Kumpulan J & J; sini bagi orang Mafia 1234; sini bagi orang Pak Syiok-Lepak-Lempik-Jaguh; sini bagi orang LookGau dan sini bagi orang SynAKarimugum. Yang Lain tinggal, kamu pigi seimbangkan.”, “shara-share-share! ingat apak ni? Main share?”

“ok, datuk Si. Tapi yang tinggal dah tak banyak.”, “Nak compromise lagi dengan PAT (parti dengan piring terbang logonya dan berkebanyakan puak Tongyan) dan APS (parti agama). Tak banyak yang tinggal, datuk Si.”


“Kau ni….”, “Eh-Eh, kau pigi bereskan”

“ok, datuk Si.”

Selepas calon-calon dicadangkan. Mesyuarat diadakan beberapa hari selepas itu.

“Salam. Walahi walahum. Semua calon ada sini ?”
“YA, DATUK SI”
“Dengar baik-baik.”

“Aku nak kamu semua menang dalam piliharaya ini.”

(Ada yang sudah keliru, bukankah suruh kami jadi tahi-bom kasi letak nama saja?? Nak menang??! Kami tak tahu macam man nak urus kerajaan!?? Lepas menang, siapa urus??)

“Aku tahu kamu semua risau apa.”, “Kita ada banyak jaguh-jaguh hati bekas NUMO. Mereka yang pernah jadi ADUN dan MP boleh ajar kamu.”
“Menangkan saja! Yang lain, urusan kerajaan, belajarlah sambil mengurus, mentadbir dan menyumbangkan segala daya kamu bagi RAKYAT! (memang tak ubah sikap datuk Si yang memang suka ceramah hangat)”

“Jangan bimbang. Sudah menang. Tadbir urusan tak bagus; siapa tahu. Tak ada media yang akan menyokong idea-idea NUMO.”,
“Berita-berita internet – kita kuasai. Berita-berita suratkhabar – AHG! Pembaca-pembaca dah bosan lah dengan tipu-helah pro-NUMO, tak akan percaya lagi. Tengoklah, bila tiba masanya, semua media dalam kuasa kita, pro-kita.”,
“Tak bagus, belajarlah nanti. Apa nak bimbang?”

Menjelang peringkat hangat sebelum pilihanraya, ceramah-ceremah diadakan di merata-rata tempat; cerita-cerita banyak kedengaran. Ada cerita tentang bom pembunuhan seorang gadis negara Banyak-Minum-Susu-Kambing; ada cerita tentang korupsi pembelian kapal (oh, bukan) piring terbang transparent dan banyak lagi. Samada benar ke tak betul, Kangaroosen (rakyat Kangaroosia) sudah tak kiralah. Atau sudah tak pandai menentu. Terpedaya. Terpedaya dengan ceremah-ceramah yang menghalukan, menyusuk hati dan mungkin tersongsang agaknya!

Salah seorang Kangaroosen yang turut terpedaya dengan kehangatan cintai negaranya, namanya JP bertegas tegap akan undi Campuran Rakyat (suatu campuran di antara parti datuk Si- PDK-Parti Dendam Kangaroosen, PAT dan APS yang ditubuhkan untuk menentang NUMO dalam pilihanraya) .

Hari pilihanraya ke-512.

Banyak bas-bas ditahan kedengaran. Kononnya bas-bas ini disumbati penuh pengundi hantu seperti yang dilaporkan dalam internet. Rakyat mulai percaya. Memangnya ada pengundi hantu yang menggunakan identiti palsu menyahut sisip masuk kawasan undian untuk mengundi calon yang telah diarahkan terlebih dahulu.
Rakyat mulai kagum dengan kehebatan PDK yang dapat mengesan bas-bas pengundi hantu itu. Memanglah demikian, mereka ini banyak yang berkelulusan “JAGUH” bekas-bekas NUMO yang kononnya NUMO memang telah lama gunakan taktik kotor sedemikian bagi memenangi piliharaya-pilihanraya sebelum ini.

Keputusan diumumkan, empat negeri pegangan NUMO bertukar tangan tapi NUMO masih berpegang kerajaan pusat dengan majoriti disusutkan kurang daripada 2/3!
Tsunami nama digelarkan mereka. Tapi PK (President of Kangaroosia) tak jadi.

Memang sudah menang lah. Hoo-hoo.


TARIKH = haribulan tak tentu, tahun 5009
JP melawat ke The Sims Suite, sebuah kawasan perumahan orang-orang medium low range. Mendapati parit longkang sekitar depan rumah tersesak dan penuh air kotoran. Busuk. Banyak nyamuk gigit. Ulat berkeliaran. Banjir mugkin lagi semasa hujan.

JP terpikir Campuran Rakyat yang mentadbir kerajaan negeri sekarang, pastinya mereka ini lebih cepat akan bertindak banding dengan NUMO yang dulu.
JP menghubungi ADUN kawasan tersebut melalui internet. Mengadu supaya ADUN berkenaan menyelesaikan masalah tersebut secepat mungkin sebab nyamuk denggi bahaya!!
ADUN yang sepatutnya berkenaan namanya Dr. Xman (parti PDK), seorang pentadbir pusat kerajaan negeri juga, yang menguruskan hal-ehwal kesihatan negeri tersebut.
Dr. Xman tiada balas selepas pembantunya memberitahu JP akan uruskan aduan tu. Lama menunggu sehingga beberapa bulannya. Masih tiada apa-apa perubahan dan penyelesaian nampaknya.
JP menghubungi penduduk kawasan tersebut. Penduduk bagi tahu keadaan teruk lagi masih tiada yang datang bersihkan longkang!

JP menyiarkan berita ini dalam internet bagi mencari sokongan untuk menekan pihak ADUN berkenaan menyelesaikan masalah longkang itu.

Sokongan hangat nampaknya sehingga ahli yang masuk forum perbincangan meloncat tinggi sehingga 600 rakyat. Tetapi kebanyakannya yang dari golongan parti PDK tersebut semata-mata hendak memaki JP kerana membongkarkan kelemahan parti mereka. Sebab sememangnya golongan majoriti penyahut internet socia-politik adalah penyokong dan bersekongkol dengan parti PDK!

“Apa tu gaji buta yang kini hangat dibincangkan dalam internet?”
“YB, itu JP, seorang sohai yang mengadu kawasan anda longkang sesak.”
“siapa dia? JP? Adu apa?”
“YB, itu JP tak berkenan, sohai agaknya. Menyiarkan berita tentang kelemahan parti kita”
“ok.. panggil net-trooper kita tembak. Kasi dia takut, undur diri.”
“ seperti biasa? Ok-lah, YB, I tahu buat.”

Lepas satu minggu,
“Dr. Xman, kenapa ada orang mengadu kawasan anda dan menembak kelemahan parti kita?”
“sorry, datuk Si.”, “kita telah hantarkan net-trooper kita. Dia segelintir kecil aje yang menyokong dan mengadu. Sudah maki dia, kasi dia malu. Malukan dia ckapa English tak bagus. Kasi dia malu teruk.”,
“Kita juga sudah hantar beberapa orang supaya berbaik-baik dalam internet untuk mendekati dia supaya mendapat-tahu siapa diorang itu, rupa apa macam, dan rumah mana. Sedang mengitip, datuk Si.”
“You keep an eye on him.”
“ok, datuk Si.”

Lepas satu minggu lagi,
“Ooi, Xman, itu JP masih bobek-bobek tak henti lagi dalam internet. Dan seperti mana aku dah tahu, dia dah hubungi pemberita suratkhabar jugak.”
“Sudah siar dalam suratkhabar, datuk Si?”
“belum, pemberita itu masih (terpedaya) dalam sekongkolan kita. Pemberita tu sudah lenyapkan apa yang diterima. Nasib baik dia belum lagi hubungi Kepala besar suratkhabar berkenaan, tak siar lagi. Dan memang betul, dia segelintir keick pembaca yang menyokong aje.” (Memang internet dah dipenuhi penyokong parti PDK yang dah terpedaya lagi)
“mungkin dia tak kenal ke tu?”
“mungkin. Tapi sebelum dia dapat tahu siapa ialah siapa dalam media massa, aku nak engkau pergi lenyapkan hal ini.Memang kumpulan yang menyokongnya masih sedikit, tapi tak nak lah hal ini menjejsakan haluan saya jadi PK. PAHAM?”
“lenyapkan?”
“ya. LENYAP-kan! Paham?”
“faham, datuk Si.”, …..“tapi…datuk Si…”
“Engkau takut apa?”, “dia tak ada bom lah”, “aku sudah siasat orang ini, boss dia handal tapi tak akan bantu dia dalam hal yang tak berkenaan ini”

(dalam perbualan lain yang seterusnya)
“Tony, kau pergi bereskan hal ini. Datuk Si nak lenyapkan ini.”
“Lenyapkan?”
“ya. Datuk Si arah lenyapkan sebelum penyebaran lagi teruk.”, “Datuk Si nak menang untuk jadi PK dalam pilihanraya seterusnya. Tak nak berita kelemahan dengan parti kita. Faham?”
“yes. Sir.”

Tony uruskan dengan terancangnya. Mula-mula berbaik-baik dengan JP dalam internet. Lepas itu cuba mendekatinya dengan lebih mendalam.
Tony juga cuba menakutkan JP dengan berkata
“saya kagum dengan keberanian JP dalam usaha mementingkan kemasyarakatan. Ada satu kali dulu, saya adakan sidang media menyahut kelemahan parti sendiri, kau tahu apa jadi?”, “Saya dipecah kepala!!”, “Orang YB yang buatkan”
JP diam saja dan tak balas apa-apa.

JP teruskan penyebarannya.

Tony sudah kesuntukan cara. Dengan tekanan orang atasannya. Dia sudah hilang akal.
Kali ini, dia terus terang mengugut akan apa-apakan JP.

JP lapor polis. JP tak nak main hitam dengan pengikut fanatik gila ini. Tak nak hitamkan perkara kemasyarakatan ini.
Polis cepat bertindak. Tangkap Tony.
Perbicaraan perdengaran pertama diadakan.
Tony nampak sudah mulai menyesal dengan muka mata yang berair merah.
Tapi penyokong Tony (ke, parti PDK) yang hadir mahkamah semuanya menenung tajam ke arah JP yang turut hadir sebagai saksi utama.
Tony dijamin keluar bagi perbicaraan yang akan hanya dilangsungkan dua tahun daripada hari itu. Tony nampak cerah bersyukur dengan pembebasan seketika.

(dalam perjalanan ke arah kereta)
“Tengok apa lanjau?”
Satu perkataan lanjau ini hampir mencetuskan pertumbukan. Polis halang.

(dalam bilik lain)
“saya kata lebih baik kasi tu sohai lenyap terus.”
“betul. Kalau orang lain pergi bereskan sekarang, semua orang akan ingatkan itu angkara Tony yang tertuduh!”

(dalam perjalanan ke pejabat)
COOP! COOP! COOP!
Tiga das tembakan leser diapikan ke dada JP.
JP terus hilang nafas!!

Polis tidak dapat kesan apa-apa. Sebab pembunuh pro ubahan.

(dalam bilik pusat)
“Sahutkan kes ini ke arah parti PDK dan paksa itu Tony mengaku semua itu angkaranya dengan mengaitkan dia disuruh oleh yang main belakang itu.”

Polis tangkap semula Tony.
Siasat, siasat dan siasat….hari berlanjutan (sebenarnya Tony pun sudah keliru siapa yang suruh dia ugut, siapa yang tekan dia lenyapkan JP, dia sudah keliru. Dia sudah menyesal. Dia tak pikir langsung perkara ini akan berkembang jadi sedemikiannya.

Tapi Tony dibebas-jaminkan akhirnya.

Hari penjaminan dan dalam rumah sendiri.
Kessokannya, Tony didapati menggantungkan diri!!!
Kononnya bunuh diri. ……

(Tiga tahun selepas dua-dua tu lenyap)
TARIKH = haribulan tak tentu, tahun 5012

Datuk Si menang pilihanraya ke-513! Dan sudah jadi PK!!!

Kepala Polis ditukarkan serta-merta.

Tapi ini datuk Si tak tahan sakit; kesian tak tahu mana tempatnya. Teruk agaknya. Sampai dia rela mengundur diri dan menamakan penggantinya. Kononnya pengganti tu berkebolehan, rupa-rupanya itu pengikut yang bersekongkolan dengan IMX (sebuah institusi cawangan luar negara yang menyumbang besar bagi kejayaan parti PDK).

Lepas tu, negara Kangaroosia bankrup. Banyak buat pinjaman dengan IMX sampai tak mampu bayar balik.
Kangaroosen terpaksa hidup melara dengan matawang yang rendah banding dengan luar negara. Terpaksa membeli barangan mahal yang diimpot dari negara IMX. Terpaksa bayar interest yang melampau tinggi untuk pinjaman.

(dalam pada masa yang sama)
NUMO dulu punya itu PK – datuk (juga dengan adanya cucu-cicik) Si (jugak nama keluarga tapi tak berkenaan dengan datuk Si yang parti PDK itu lah, ditangkap polis yang bertukar kepala serta-merta.

(dalam lokap)
“Hum-hum-hum! Datuk Si (yang parti NUMO tu), masak kamu kali ini.”,
“kita sudah lama ditindas oleh kepala lama yang bersekongkol dengan kamu,”
“Hum, kita sudah lama tertekan dan bertahan sampailah sikarang ni dengan tu PKD adi PK…masak-lah kamu kali ini”
“MENGAKU TAK?”

“mengaku apak pulak?”

“gadis negara Banyak-Minum-Susu-Kambing tu?”, “minum susu!!”,

“MINUM SUSU AH!!!”,,……
(tidur…pulak agaknya)


“MINUM SUSU!!!!!!!!!!!”

“yes, darling.” (oh… shit, dreaming……my secret lover wake me up to suck again.. oh.. yes…fresh milk~..~)

“Datuk Si, are you eyeing on me?”
==========================================================
The Story, All Names, Characters and incidents portrayed in this article are FICTITIOUS.
No Identification with actual persons, political parties, places, buildings and products is intended or should be inferred.
==========================================================

2 comments:

Anonymous said...

They are going to undone every efforts put upon their winnings. No one will survive and they will drawn away by people who voted for them. Let them go on with this growing pain as they are still immature.

Campuran Rakyat.

Anonymous said...

in fact all these politicians are lazy fellas. They eat, shit, then spit on you if you sing them a bad song!

Rakyat juga.

Share it OUT o|o

There was an error in this gadget

We create awareness, you may do so by just sharing this with everyone you know ~..~

Bookmark this page !!
Politics like dirty trick games; politicians alike swimming with the tide ! While we are inside muddy water, it's hard to see what is surrounding us! Shark? Ghost or gold? Danger? Threat or inducement? What do we expect? As an outsider able to observe things more clearly as [ the 3rd PARTY ] !

My Diary :

updates from Facebook =>

MyCen News

[NEWs] other Headlines:

There was an error in this gadget